DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Uzaktan Algılamaya Giriş
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
AE 202
Bahar
2
2
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders uzaktan algılamanın temel yöntemlerini, bu meyanda çok tayflı tarayıcıların (MSS), radarların ve yeraltını algılama araçlarının temel ilkelerini vermeyi amaçlamaktadır. Ayrıca elektromanyetik enerji, duyarga ve taşıyıcı platformlar, bazı geometrik ve radyometrik hususlar hakkında bilgi verilmesi ve haftalık olarak verilen ödevler ile öğrenmenin kalıcı hale getirilmesi hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Uzaktan algılamanın önemini açıklayabilecektir.
  • Temel uzaktan algılama tekniklerini karşılaştırabilecektir.
  • Uzaktan algılama temelli resimleri sınıflandırabilecektir.
  • MSS, radar ve diğer bazı teçhizatları tanımlayabilecektir.
  • Mekânsal ve radyometrik özellikleri karşılaştırabilecektir.
  • Uydu platformu ve yörüngeleri sınıflandırabilecektir.
Ders Tanımı Uzaktan Algılamaya Giriş dersi uzaktan algılamanın temellerini, elektromanyetik enerjinin yayılımı, söz konusu enerjinin atmosfer ile etkileşimi, yeryüzünün yansıtma özellikleri, sayısal resim ve karakteristikleri, bazı uydu ve bu uyduların özellikleri, aktif ve pasif algılama duyargaları, ısıl algılama, mikrodalga algılama, ön işleme, imge iyileştirme, anlam çıkarsama ve sınıflandırma gibi hususları içermektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Uzaktan algılamaya giriş, tarihsel bakış açısı, elektromanyetik enerji ve uzaktan algılama. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 1 & 2.
2 Duyarga ve platformlara giriş, duyargalar, platformlar, imge veri karakteristikleri, veri seçme ölçütleri. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 3.
3 Yörünge mekaniği temelleri, Kepler ilkeleri, klasik yörünge elemanları, bazı örnek yörünge özellikleri. Introduction to Aerospace Sciences, Y. Volkan Pehlivanoglu, TURAFA Publications, Istanbul, 2012.
4 Havadan kameralara giriş, havadan kamera, tayfsal ve radyometrik karakteristikler, mekânsal özellikler, görevler, havadan kamera teknolojisindeki gelişmeler. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 4.
5 Çok tayflı tarayıcılara giriş, fırça tarayıcılar, süpürge tarayıcılar, kullanılmış/kullanımda olan bazı uzaytabanlı tarayıcılar. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 5.
6 Radara giriş, radar nedir?, radar görüntülemenin ilkeleri, radarların geometrik özellikleri, radar görüntülerinde çarpıklık ve bozukluklar, radar görüntülerinin açıklanması, radar görüntüsü bazlı uygulamalar. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 6.
7 Yeraltı uzaktan algılamaya giriş, gamma ışını taramaları, çekim alanı ve manyetik alan taramaları, elektriksel imgeleme, sismik tarama. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 7.
8 Radyometrik hususlar, kozmetik düzeltmeler, atmosferik düzeltmeler. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 8.
9 Geometrik hususlara giriş, yükseklik etkisi, 2-boyutlu yaklaşımlar, 3-boyutlu yaklaşımlar Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 9.
10 Proje I
11 İmge iyileştirme ve görüntülemeye giriş, renk algısı, imge verisinin görselleştirilmesi, renk bileşimleri, filtreleme işlemleri. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 10.
12 Görsel imgelerin anlamlandırılmasına giriş, imge anlama ve anlamlandırma, görsel imge anlamlandırma uygulaması, kalite hususları. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 11.
13 Proje II
14 Sayısal imge sınıflandırmasına giriş, imge sınıflandırmasında temel ilkeler, imge sınıflandırma süreci, sonucun değerlendirilmesi ve teyidi, sınıflandırmada karşılaşılan bazı sorunlar. Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC, Ch. 12.
15 Proje III
16 Final
Ders Kitabı

Principles of Remote Sensing, Editors; L. L. Janssen and G. C. Huurneman, ITC Educational Textbook Series 2, Published by ITC.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Lillesand, T.M., Kiefer, R. W., Chipman, J.W., 2004. Remote Sensing and Image Interpretation. Fifth Edition, Hohn Wiley & Sons, USA.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
3
60
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
7
112
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
3
11
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
3
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

2

Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri  saptar,  analiz eder ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözer ve yorumlar.

X
3

Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlar.

X
4

Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.

X
5

Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili araştırma konuları için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar ve sonuçları analiz eder, yorumlar.

X
6

Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirir.

7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Havacılık ve Uzay Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

9

Mesleki etik bilince sahiptir, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir, girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilinçlidir, sürdürebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (‘‘Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği’’, B1 seviyesi).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest